Proces uczenia się to proces społeczny. Najlepsze efekty na drodze rozwoju zapewniają organizacje uczące się. Wspólny namysł wielu nauczycieli nad własnym warsztatem pracy zapewnia realny wzrost wiedzy i umiejętności uczniów. Dlatego nauczyciele potrzebują innych w procesie uczenia się. W lutym spotkały się aż cztery działające w Poradni sieci współpracy.
Sieć współpracy pedagogów i psychologów ze szkół podstawowych
18 lutego 2025 roku z udziałem eksperta psychologa Małgorzaty Święcichowskiej odbyło się spotkanie 14 uczestników sieci współpracy wokół tematu samookaleczeń i czynności samobójczych. Pracowaliśmy w oparciu ( niestety) o dosyć spore własne doświadczenia ze szkół. Dowiedzieliśmy się czemu służy mechanizm samookaleczenia, jakie są czynniki warunkujące jego powstanie, jak w bezpieczny sposób interweniować. Pojawił się również motyw samobójstwa.
Temat jest bardzo szeroki i wszystko wskazuje na to, że to nie będzie ostatnie spotkanie na temat problemów psychicznych naszych uczniów.



Sieć współpracy pedagogów i psychologów ze szkół ponadpodstawowych
20 lutego 2025 roku w spotkaniu wzięła udział niewielka grupa zaangażowanych specjalistów, którzy dzielili się swoim doświadczeniem oraz kulturą swoich szkół w zakresie wsparcia ucznia przewlekle chorego i w indywidualnym nauczaniu. Specyfika nastoletniego wieku rozwojowego oraz zmieniające się warunki życia powodują, że mierzyć się trzeba z coraz częstszą koniecznością wspierania chorób psychicznych.
ieć współpracy pedagogów specjalnych z przedszkoli
25 luty 2025 roku – w sesji World Caffe, odbyło się spotkanie poświęcone trudnym zachowaniom dzieci.
Nauczyliśmy się jak prowadzić obserwacje trudnego zachowania dziecka i krok po kroku je zmieniać. Porozmawialiśmy o trudnej sytuacji dorosłych wokół dziecka – rodziców i nauczycieli. Ale najwięcej zaczerpnęliśmy wiedzy od nauczycielki przedszkola a równocześnie mamy chłopca nadpobudliwego – i to dopiero była rzetelna informacja zwrotna. Myślimy jak się z nią podzielić z innymi…..


Sieć współpracy pedagogów specjalnych ze szkoły
Jakie zachowania dziecka są trudne? Dlaczego dzieci źle się zachowują? Co może wywołać zachowania trudne? Jak postępować z trudnym zachowaniem dziecka? Na te pytania, w świetle własnych doświadczeń, 27 lutego 2025 roku odpowiadali specjaliści ze szkół podstawowych. Różnorodność perspektyw widzenia i burza mózgów zaowocowały zwiększeniem się narzędzi, które pomagają w prostowaniu wielu sytuacji trudnych. Procedura zmiany wprowadzonej w klasie, dziennik motywacyjny i dobre harcerskie zasady – to niektóre dobre praktyki uczestników sieci.

