Przejdź do treści

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Gniezno

Uczenie się od innych

Proces uczenia się to proces społeczny. Najlepsze efekty na drodze rozwoju zapewniają organizacje uczące się. Wspólny namysł wielu nauczycieli nad własnym warsztatem pracy zapewnia realny wzrost wiedzy i umiejętności uczniów. Dlatego nauczyciele potrzebują innych w procesie uczenia się. W lutym spotkały się aż cztery działające w Poradni sieci współpracy.

Sieć współpracy pedagogów i psychologów ze szkół podstawowych

18 lutego 2025 roku z udziałem eksperta psychologa Małgorzaty Święcichowskiej odbyło się spotkanie 14 uczestników sieci współpracy wokół tematu samookaleczeń i czynności samobójczych. Pracowaliśmy w oparciu ( niestety) o dosyć spore własne doświadczenia ze szkół. Dowiedzieliśmy się czemu służy mechanizm samookaleczenia, jakie są czynniki warunkujące jego powstanie, jak w bezpieczny sposób interweniować. Pojawił się również motyw samobójstwa.

Temat jest bardzo szeroki i wszystko wskazuje na to, że to nie będzie ostatnie spotkanie na temat problemów psychicznych naszych uczniów.

Sieć współpracy pedagogów i psychologów ze szkół ponadpodstawowych

20 lutego 2025 roku w spotkaniu wzięła udział niewielka grupa zaangażowanych specjalistów, którzy dzielili się swoim doświadczeniem oraz kulturą swoich szkół w zakresie wsparcia ucznia przewlekle chorego i w indywidualnym nauczaniu. Specyfika nastoletniego wieku rozwojowego oraz zmieniające się warunki życia powodują, że mierzyć się trzeba z coraz częstszą koniecznością wspierania chorób psychicznych.

ieć współpracy pedagogów specjalnych z przedszkoli

25 luty 2025 roku – w sesji World Caffe, odbyło się spotkanie poświęcone trudnym zachowaniom dzieci.

Nauczyliśmy się jak prowadzić obserwacje trudnego zachowania dziecka i krok po kroku je zmieniać. Porozmawialiśmy o trudnej sytuacji dorosłych wokół dziecka – rodziców i nauczycieli. Ale najwięcej zaczerpnęliśmy wiedzy od nauczycielki przedszkola a równocześnie mamy chłopca nadpobudliwego – i to dopiero była rzetelna informacja zwrotna. Myślimy jak się z nią podzielić z innymi…..

Sieć współpracy pedagogów specjalnych ze szkoły

Jakie zachowania dziecka są trudne? Dlaczego dzieci źle się zachowują? Co może wywołać zachowania trudne? Jak postępować z trudnym zachowaniem dziecka? Na te pytania, w świetle własnych doświadczeń, 27 lutego 2025 roku odpowiadali specjaliści ze szkół podstawowych. Różnorodność perspektyw widzenia i burza mózgów zaowocowały zwiększeniem się narzędzi, które pomagają w prostowaniu wielu sytuacji trudnych. Procedura zmiany wprowadzonej w klasie, dziennik motywacyjny i dobre harcerskie zasady – to niektóre dobre praktyki uczestników sieci.